GEZONDE VOEDING

Voeding is een krachtig medicijn. Het kan je op tal van manieren helpen om gezond door het leven te gaan. Een gezond en verantwoord voedingspatroon zorgt er niet alleen voor dat je BMI en gewicht onder controle blijft, het vult ook je lichaam met antioxidanten, vitaminen, mineralen, en energie. Voorts is gezonde voeding ook goed voor het bloed: je cholesterol en bloeddruk blijven veel makkelijker binnen normale waarden, en ziektes zoals diabetes type 2 zijn veel zeldzamer bij mensen die een gezonde levensstijl hebben. 

 

Vaak wordt er medicatie voorgeschreven om bloedwaarden te normaliseren, maar op deze manier ben je eigenlijk gewoon de gevolgen aan het bestrijden en wordt er niets gedaan aan de oorzaak. Met een gezond eetpatroon is het mogelijk om het probleem op te lossen. 

 

Het is dus duidelijk: een gezond voedingspatroon helpt je op allerlei manieren. Ik kan je helpen bij het leven van een gezondere levensstijl en zal je begeleiden in de ‘do’s and don’ts’ van gezonde voeding. Je hebt maar 1 dieet nodig en dat is gezonde voeding!

image5.png

FODMAP

 

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden Monosachariden And Polyolen. 

 

FODMAPs zijn kleine moleculen die slecht of niet worden opgenomen in de dunne darm, waardoor ze gaan fermenteren in de dikke darm. Dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of andere klachten. 

 

Het FODMAP dieet is ontwikkeld voor patiënten met ernstige klachten als gevolg van het prikkelbare darm syndroom (meer informatiie hierboven). Veranderingen in levensstijl en dieet kunnen helpen bij de behandeling van PDS en het FODMAP dieet is zeer effectief bij het behandelen van PBS symptomen.

 

Het doel van dit dieet is dat we voedsel dat veel FODMAPs bevat zo veel mogelijk beperken. Aangezien veel levensmiddelen FODMAPs bevatten is dit in de praktijk vaak lastiger dan in theorie, en het is ook belangrijk dat het dieet strikt gevolgd wordt. Ik kan je helpen bij de theoretische en praktische kant van dit dieet, en ik zal je bijstaan met tips, recepten, en begeleiding op maat.

Voeding en depressie

Meer en meer onderzoek wordt gedaan naar de invloed van het darmmicrobioom op je gemoed en algemene welzijn. Er zijn al mooie studies gepubliceerd die dit aantonen. Hoe beter je darmflora is, hoe beter mensen zich voelen.

Tijdens de behandeling wordt er gekeken naar je huidig eetpatroon en gaan we op basis daarvan de nodige aanpassingen doen. We gaan ervoor zorgen dat de bacteriën in je darm gevoed worden en ervoornamelijk gewenste bacteriën aanwezig zijn, een anti-inflammatoir eetpatroon aanleren, je lichaam voeden met antioxidanten en je over het algemeen veel beter en energetisch doen voelen.

Prikkelbare darm syndroom

De oorzaak van een prikkelbare darm of spastische darm is vaak onbekend, maar het veroorzaakt voor 15% van de Belgen intestinaal ongemak. 

Een juist eetpatroon aanleren kan je helpen bij het verminderen of verdwijnen van klachten.

Na een analyse van het eetpatroon (of doorverwijzing van een arst of gastroentrologist) krijgen we inzicht van het probleem en op basis van dit probleem kunnen we dan je levensstijl aanpassen. Niet iedereen is geholpen met dezelfde behandeling, daarom is het belangrijk om een persoonlijke aanpak te hanteren.

Het verminderen van stress is de grootste tip die ik je al kan geven. Probeer een manier te vinden om te ontstressen (yoga, meditatie, sport, ...)

Sportvoeding

Ik geef voedingsadvies en tips in functie van de sport die je doet en het lichaamstype dat daarvoor vereist is.

 

  • Krachttraining

  • Duursport

  • Teamsporten

  • ...

HULP NA HOSPITALISATIE

Voeding bij hartproblemen

Voeding na maag- of darmingrepen

Voeding bij nieraandoeningen

Voeding bij kanker

Voeding bij slikproblemen

Voeding bij leverproblemen

Voeding bij pancreasproblemen

 

Vaak krijg je na een ziekenhuisingreep een brochure met welk dieet je juist moet volgen. Soms is het allemaal nog wat onduidelijk of weet je niet goed hoe je je nieuwe levensstijl moet toepassen. Met behulp van mijn begeleiding weet je wat je mag eten en hoe je het makkelijk kunt integreren in je leven